
Copyright © 2001 M. E. Cowan. All rights reserved. Permission is granted to link to this page or to reproduce the 
contents if (and only if) proper credit is given to the author. 
 
Originally published in Failure Is Impossible, http://www.failureisimpossible.com. Contact the author through 
mec@failureisimpossible.com 

A Jaundiced Look at Yellow Journalism 
by Maia Cowan 

“All I know is what I read in the newspaper.” (Will Rogers) 

I’ve been a technical writer and editor for 15 years. This experience makes me very, very picky 
about information. I want it correct, complete, unambiguous, and unbiased. 

Reading the news these days is an exercise in exasperation. Too much journalism these days is 
Yellow Journalism. 

It wouldn’t be so bad if the journalists flat-out lied. False information can be refuted by 
comparing it to verified correct information. Yellow Journalists are more insidious than liars. 
They use rhetorical tricks to make insinuations look like facts and bias look like objectivity. 

Night Is Day, Up Is Down 

News editors know that most people read only the headlines, and maybe the first paragraph or 
two, not the whole article. The headline, therefore, is “what they’d  like you to believe.” It often 
doesn’t match the story. (We can’t blame the reporters for this one; they have no control over the 
headlines.) 

For example: 

• Last October, the Associated Press reported that when George W. Bush was a director of 
Harken Oil, the company neglected to clean up pollution from leaking storage tanks. Got 
that? Harken owned the tanks, the tanks leaked, Harken didn’t clean it up. The headline for 
this story was “Bush led oil cleanup.” Your eyes do not deceive. The headline said the 
opposite of what the story said. 

• More recently, Justice Ruth Bader Ginsburg gave a speech at George Washington University, 
in which she expressed support for a proposed moratorium on executions in Maryland. The 
Associated Press headline? “Ginsburg Backs Ending Death Penalty.”1 But Justice 
Ginsburg did not back ending the death penalty; a moratorium is a pause, not an end. 

• The most notorious recent example is the Miami Herald headline, “REVIEW SHOWS 
BALLOTS SAY BUSH [won].”2 The review of the ballots, however, identified more 
uncounted ballots for Gore than for Bush — enough that, if all valid votes had been counted, 
we’d have President Gore today. Several different ways of deciding which ballots to count 
did result in more votes for Bush; but the scenario that most closely match the requirements 
of Florida election statutes gave Gore the victory. 

                                                
1 See for yourself at http://dailynews.yahoo.com/h/ap/20010409/pl/scotus_ginsburg_1.html. 
2 The story is available at http://www.miami.com/herald/special/news/flacount/docs/032868.htm. 



A Jaundiced Look at Yellow Journalism Page 2 of 6 

M. E. Cowan April 11, 2001 

A Tilted Pyramid 

News stories should be written in “inverted pyramid” style: the most important information in 
the first paragraph, down through the least important details at the end. Many stories that present 
more than one side of an issue, however, sort the information according to “what they’d like you 
to believe.” People who read only the first few paragraphs miss crucial information that would 
lead to a very different conclusion from that suggested by the lead. 

For example: 

• The opening paragraphs in the original Miami Herald story about its review of the Florida 
ballots describes only the scenarios in which Bush would get more votes than Gore. A reader 
who browses only the beginning of the story would never know that the case for a Gore 
victory is much stronger (being based on counting the ballots in accordance with Florida 
statutes, not partisan considerations).3 

• In the midst of “Pardongate,” the Los Angeles Times reported allegations that President 
Clinton’s half-brother Roger was soliciting payments to arrange presidential pardons. The 
article describes in detail the activities of two men who approached relatives of felons with 
this offer, claiming that they were associates of Roger Clinton. Not until nearly the end of the 
article does the story mention that the people approached with this offer never actually saw 
or spoke to Roger Clinton himself. When all the facts are known, it seems most likely that 
the men soliciting the pardons were con artists using Roger Clinton’s name without his 
knowledge or consent; but the story as written explicitly portrays Clinton as a knowing 
accomplice in their activities.4 

Information-Free Content 

How do you write a news story about something that never happened? 

It’s easy: base it entirely on speculation, using weasel words like “may be,” “suggests,” 
“reportedly,” “alleged,” “if.” We naturally and often unconsciously resolve such uncertainty, 
filling in the gaps as needed to draw a conclusion. Since few people read (or watch) something 
that they expect not to be reliable, a Yellow Journalist’s audience will resolve the uncertainty in 
favor of the statements being factual and true. 

                                                
3 See footnote 2 on the previous page. 
4 Stephen Braun and Richard A. Serrano, “2 Lawyers Say Roger Clinton Sought Payment for Pardons.” Los Angeles 
Times, 10 March 2001. 

 



A Jaundiced Look at Yellow Journalism Page 3 of 6 

M. E. Cowan April 11, 2001 

For example: 

• Outgoing Clinton Administration staffers expressed their annoyance at ceding the White 
House to Republicans by doing $200,000 worth of damage to the building and furniture. Or 
so the story was reported in all the major newspapers, not just in the U.S. but around the 
world. 

This story originated in an article written by Matt Drudge, in which he cited an unnamed 
Bush staffer. That’s the sum total of the definite information about the alleged vandalism: 
Matt Drudge alleged that a Bush staffer told him about it. All the other news stories merely 
recycled the Drudge Report. None of the reporters included any information beyond what 
Matt Drudge reported (and a statement by White House spokesman Ari Fleischer that 
encouraged the story by pointedly rising above discussing it). They neither quoted nor named 
any eyewitnesses to the damage. They didn’t see the damage first-hand. They didn’t see 
photographs. They didn’t have anything except a rumor from Matt “I don’t believe in fact 
checking” Drudge.  

After nearly a week of steadily increasing damage estimates, CNN reported that President 
Clinton’s chief of staff was asking the Bush staff for proof of the damage. A couple of 
newspapers followed up with reports of skepticism about the original reports. Then George 
W. Bush told a group of reporters there wasn’t any vandalism, none at all. Oops. But it was a 
great story while it lasted, wasn’t it? Indeed, it’s lasted long after it was debunked; most 
people who heard the original reports of vandalism never heard what passed for retractions of 
the story.5 

                                                
5 The “evolution” of this story is shown by the sequence of reports in CNN: 

1. 23 January: “Letter ‘W’ missing from White House keyboards” (no link) 

2. 25 January: “White House ‘cataloguing’ pranks by departing Clinton staffers” 
http://www.cnn.com/2001/ALLPOLITICS/stories/01/25/bush.pranks/index.html 

3. 26 January: “Clinton aide denies reports of White House vandalism” 
http://www.cnn.com/2001/ALLPOLITICS/stories/01/26/whitehouse.pranks.02/index.html 

4. 27 January: “Clinton’s chief of staff calls White House over vandalism reports” 
www.cnn.com/2001/ALLPOLITICS/stories/01/27/w.h.pranks/index.html 

Also on 27 January, the Washington Post, the first major news outlet to repeat the story (in Howard Kurtz’s 
“Media Notes” column), reported “White House Scales Back Prank Reports.” (And note that the “vandalism” was 
demoted to “pranks.”) 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A53681-2001Jan26.html 

A transcript posted in the White House web site, dated 26 January, contains George W. Bush’s dismissal of the 
reports of vandalism. (http://www.whitehouse.gov/news/releases/20010126-7.html) 

And a few honest journalists weren’t taken in: 

• David Goldstein, “Reports of vandalism at White House have few facts to back them up.” Kansas City Star, 8 
February 2001. http://www.kcstar.com/item/pages/home.pat,local/37751dff.208,.html 

• Joshua Micah Marshall, Talking Points Memo, January 2001. http://j-marshall.com/talk/jan0104.html 

• Even the Washington Post displayed a belated skepticism: John F. Harris and Dana Milbank, “At the White 
House, ‘Moving On’ or ‘Piling On’?” 18 February 2001.  
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A20393-2001Feb17.html 



A Jaundiced Look at Yellow Journalism Page 4 of 6 

M. E. Cowan April 11, 2001 

• The authors of a March 18 Los Angeles Times story described in details the difficulties of 
providing “overwhelming proof” of a “quid pro quo” in the pardons President Clinton 
granted. They never mentioned the possibility that no evidence had been found because there 
wasn’t any — because there wasn’t any wrongdoing. Every time they had to mention that 
there’s no evidence, they countered that admission with a discussion of what sort of evidence 
would be needed for an indictment and what would happen next if the evidence were found. 
The entire article was one long hypothetical question, nothing more. It relied on the belief 
that “where there’s smoke, there’s fire” to give the premise credibility; but it really only 
demonstrates that “where there’s smoke, there are mirrors.”6 

Who Are Those Guys? 

News reports about the pressing issues of the day always include quotes from Experts. When an 
issue is hotly contested along partisan lines, the opinion of an impartial outsider provides 
credibility or refutation, as appropriate, for the assertions of the partisans (for example, the White 
House vs. Congressional Democrats). 

I’ve been checking the backgrounds of the “outside” experts cited in news reports about the Bush 
regime. The overwhelming majority are from right-wing think tanks. A significant number have 
close associations with the Republican Party and/or the Bush family. 

For example: 

• After the Senate passed the campaign finance reform bill, several newspapers quoted Jan 
Baran expressing doubts about whether the bill was Constitutional.7 He was identified as “a 
Washington lawyer who litigates election issues.” What the articles didn’t mention is that 
he’s also a former head of the Republican National Committee.8 

• A Washington Post article about the Bush regime’s approach to the Middle East9 included 
several quotations by Richard Perle. The article identified him as a conservative (an 
American Enterprise Institute fellow and former Reagan administration official) but didn’t 
reveal that he was an adviser to the Bush presidential campaign, and in fact had attempted to 
discourage the Israeli government’s participation in the July 2000 summit arranged by the 
Clinton Administration.10 

                                                
6 I analyzed this story in detail for Media Whores Online, http://www.mediawhoresonline.com/cowan.htm. 
7 Reported by Howard Kurtz in his “Media Notes” column in the Washington Post, 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A31266-2001Apr3.html. 
8 As mentioned in an ABC News report,  
http://abcnews.go.com/sections/politics/DailyNews/ELECTION_baran_chat.html. 
9 Charles Babington, “Leaders Urge Bush to Face Foreign Policy Issues.” Washington Post, 20 March 2001. 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A31454-2001Mar20.html. 
10 Julian Borger, “Anger at peace talks ‘meddling’.” Guardian (UK), 13 July 2000. 
http://www.guardian.co.uk/Archive/Article/0,4273,4039958,00.html. 



A Jaundiced Look at Yellow Journalism Page 5 of 6 

M. E. Cowan April 11, 2001 

• A more recent Washington Post article analyzing the Bush regime’s handling of the “spy 
plane” crisis quoted four experts on China — all of them members of the right-wing Council 
on Foreign Relations, one a member of the elder George Bush’s administration and one a 
likely State Department nominee for the current regime. 11 

It’s Not What They Say, It’s What They Don’t Say 

You can “prove” anything, depending on what evidence you ignore. Yellow Journalists 
frequently omit details that could ruin their story by contradicting their preordained conclusion. 
Such deliberate omissions are much harder to counter than other journalistic fallacies. The best 
you can do is learn to avoid “unreliable sources” after you catch them leaving out crucial 
information. 

Such as: 

• Again in Pardongate, the testimony about the people who urged President Clinton (possibly 
with monetary incentives) to pardon Marc Rich was reported in detail. The news media, 
however, somehow forgot to tell us about testimony that justified the decision to pardon him 
(e.g. from Dick Cheney’s chief of staff, who had been Marc Rich’s lawyer), and testimony 
that officers of the Clinton Library argued against the pardon (i.e. donations to the library did 
not buy influence).12 

• When George W. Bush reversed President Clinton’s executive order instituting ergonomic 
regulations, the news reports dutifully repeated his description of the order as “hurriedly 
issued at the last minute.” Almost none of them mentioned that the regulations were based on 
10 years’ worth of study and discussion — initiated by Elizabeth Dole in the elder George 
Bush’s administration. How “hurried” can a regulation be that’s been in the works for 10 
years?13 

                                                
11 Charles Babington , “Crew’s Release Serves China’s Interests.” Washington Post, 11 April 2001.  
http://washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A5267-2001Apr11.html. I got background information about the 
“experts” quoted in the article — Arthur Waldron, Elizabeth Economy, Robert Manning, and Gerrit Gong — by 
searching with http://www.google.com.  
12 As reported by various acquaintances who watched the hearings on C-SPAN. 
13 “Cries in the Dark: The Myth of ‘Midnight Regulation’,” OMB Watcher Online, Vol. 2 No. 1, 8 January 2001.  
http://www.ombwatch.org/ombwatcher/text20010108.html#reg 



A Jaundiced Look at Yellow Journalism Page 6 of 6 

M. E. Cowan April 11, 2001 

Caveat Lector 

These are only a few of the many tricks Yellow Journalists use to lead us to the desired 
conclusions in the absence of (or in spite of) the facts. So what’s a Seeker After Real News to 
do? 

The rhetorical tricks only work if we’re not aware of them. Crank up your skepticism to “high” 
when reading or listening to the news. If you can filter out the “yellow,” what’s left can be 
reliable information. 

If you see an egregious example of skewed news, write to the journalist, the editor, and a few 
media watchdogs (such as the Columbia Journalism Review): if enough of us tell the Yellow 
Journalists that their cover is blown, we may even force them to try their hand at straight 
journalism. 

Journalists have a responsibility (no matter how often they neglect it) to give us good 
information. But we, too, have a responsibility — to think about what we read or hear, not just 
absorb it. As you read or watch the news, ask yourself: 

• Where does this information come from? If the reporter doesn’t reveal the sources, why not? 

• Who are those people being quoted? Why is their opinion significant? 

• Most important, if hardest to answer: What are they not telling us? 

You won’t always be able to get satisfactory answers to these questions. But by asking them, you 
make sure the corporate media aren’t telling you what to believe. 

– end – 


